*alt_site_homepage_image*
easyread

Elektroninis parašas

Kvalifikuotas elektroninis parašas (KEP) – pažangusis elektroninis parašas, sukurtas naudojant kvalifikuotą elektroninio parašo kūrimo įtaisą ir patvirtintas kvalifikuotu elektroninio parašo sertifikatu. Jo teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui. KEP, patvirtintas vienoje valstybėje narėje išduotu kvalifikuotu elektroninio parašo sertifikatu, visose kitose valstybėse narėse pripažįstamas kaip KEP.

Norint pasirašyti elektroninius dokumentus KEP, reikia turėti kvalifikuotą elektroninio parašo sertifikatą, išduotą kartu su kvalifikuotu elektroninio parašo kūrimo įtaisu. Kvalifikuotus elektroninio parašo sertifikatus išduoda kvalifikuoti patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjai, kuriems priežiūros įstaiga yra suteikusi kvalifikuotą statusą.

Kaip gauti kvalifikuotą elektroninį parašą?

Lietuvoje kvalifikuotus elektroninio parašo sertifikatus kartu su asmens tapatybės kortelėmis išduoda Asmens dokumentų išrašymo centras prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, o VĮ Registrų centras kvalifikuotus elektroninio parašo sertifikatus įrašo į USB kriptografinius raktus.

Lietuvoje galima įsigyti ir Estijos bendrovės „SK ID Solutions AS“ sudarytus kvalifikuotus elektroninio parašo sertifikatus, kurie platinami kartu su Smart-ID programėle arba kartu su operatorių AB „Telia Lietuva“, UAB „BITĖ Lietuva“ ir UAB „Tele2“ SIM kortelėmis.

Visų ES valstybių (taip pat ir Lietuvos) kvalifikuotų patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjų, sudarančių kvalifikuotus elektroninio parašo sertifikatus (taip pat teikiančių ir kitas patikimumo užtikrinimo paslaugas), sąrašai patogiu skaityti formatu skelbiami Europos Komisijos svetainėje https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home.

Daugiau informacijos apie elektroninį parašą ir kitas patikimumo užtikrinimo paslaugas pateikiama RRT svetainėje https://elektroninisparasas.lt/.

Kvalifikuoto elektroninio parašo nauda

Kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašyti dokumentai turi tokią pačią teisinę galią, kaip ir pasirašyti ranka. Naudojantis šiuo parašu, Lietuvoje galima gauti įvairių paslaugų: populiariausia KEP naudotis internetinėje bankininkystėje tvirtinant finansines operacijas, taip pat norint gauti valstybės institucijų elektronines paslaugas, kurios teikiamos per e. valdžios vartus https://www.epaslaugos.lt/: pavyzdžiui, dokumentų pasirašymas įvairiuose registruose naudojantis VĮ Registrų centro sistemomis https://www.registrucentras.lt/, deklaracijų pasirašymas Valstybinėje mokesčių inspekcijoje https://www.vmi.lt/, teikiant dokumentus VĮ „Regitra“ https://www.regitra.lt/, deklaracijų teikimas SODRAI https://www.sodra.lt/ ir kt.).

Dažnai kvalifikuotas elektroninis parašas yra naudojamas įmonėse ir organizacijose pasirašant elektroninius dokumentus, kad būtų skaitmenizuoti procesai ir atsisakyta popierinių prašymų, įsakymų ir raštų.

Naujųjų ID kortelių funkcionalumas

Naudojantis asmens tapatybės kortelėmis, išduotomis nuo 2021 m. rugpjūčio 13 d., e. valdžios vartų puslapyje https://www.epaslaugos.lt/ pasirinkus „Bekontaktė ATK“ yra galimybė pasirašyti elektroninius dokumentus naudojant mobilųjį telefoną, turintį ryšio palaikymo su kitais elektroniniais prietaisais (NFC)  technologiją ir kuriame yra įdiegta „mCard LTU“ programėlė. Naudotis asmens tapatybės kortelėmis elektroninėje erdvėje yra daug patogiau, nes nebereikia papildomų lustinių kortelių skaitytuvų.  


ŠaltinisRyšių reguliavimo tarnyba